Kundnöjdhet viktigast i lågkonjunkturen

Förra veckan ställde vi en fråga till er på Linkedin – vad kommer bli viktigast för er som företag under en lågkonjunktur? Ni var eniga och svarade kundnöjdheten – antingen bibehålla kundnöjdheten eller öka den. 

Vi kan bara hålla med. Och varför är just kundnöjdheten så viktig? Jo, av den enkla anledningen att ni behöver lojala kunder för att skapa långsiktig lönsamhet. 

Hur lyckas ni då med det? I en tid då kunderna blir mer selektiva med vad de lägger pengar på, och därmed förväntar sig att verkligen få ett värde för det de köper, så är det inte alltid lätt att göra kunden nöjd. Då krävs det att de som har första och kanske enda kontakten med kunderna är kompetenta och duktiga, annars väntar hungriga konkurrenter runt hörnet.

De som har mest kontakt med kunden och sitter på mest information är personalen på kundservicen. Att ha bra kundservicemedarbetare som passar för yrket kommer med andra ord bli en mycket viktig och avgörande faktor i oroliga tider.

Att rekrytera sin kundpersonal själv kan kännas självklart i ett läge där budgeten är begränsad. Men det är viktigt att fundera på vad utfallet potentiellt blir och skulle kunna bli i stället om man låter kundservicespecialister göra jobbet.

Vi på Workz har tagit fram en kompetensprofil som alla sökanden matchas mot för att säkerställa att våra medarbetare passar för yrket kundservice. Vi har samlat in en stor mängd data från ungefär 13 000 kundservicemedarbetare och sedan har vi, tillsammans med arbetspsykologerna Aon, skapat vår unika kompetensprofil för kundserviceyrket. Syftet är att på vetenskaplig grund hitta de personer som verkligen passar för yrket och inte gå på magkänsla. Utöver det så kompetenssäkrar vi också kundservicemedarbetarna med en utbildning i kundserviceyrket under de första månaderna.

Medarbetare som har en hög matchning mot vår profil kommer sannolikt generera hög kundnöjdhet, vilket kan hjälpa er att rida ut den tuffa tid vi har framför oss.

 

Föregående
Föregående

E-bok om Hållbar Kundservice

Nästa
Nästa

Frukostseminarium: Kunden i fokus i stället för kundfokus!