Frukostseminarium: Kunden i fokus i stället för kundfokus!

Det var bara ett av många bra tips som Barbro Ronnedahl, en av Sveriges mest erfarna ledare inom kundservice, delade med sig av under vårt frukostseminarium 26 januari. ”Kundfokus” är inte alls lika konkret och dessutom är det ett uttryck som många slänger sig med utan att gå till botten med vad det faktiskt betyder och vad som krävs för att lyckas med det.

Barbro gav även fler konkreta exempel där enstaka ord kan göra stor skillnad i kundkommunikationen. Till exempel kan vi säga "ha en bra dag” istället för ”ha en fortsatt bra dag”, för vi vet ju oftast ingenting om hur kundens dag har sett ut hittills.

En annan viktig insikt som vi tog med oss är att det är viktigt att ge våra medarbetare mandat för att kunna göra kunden nöjd. Behöver de kompensera kunden på något sätt för att skapa en wow-upplevelse, så måste de ha möjlighet att göra det.

Och apropå det här med wow-upplevelse så blev vi påminda om att det är just det vi ska stäva efter - alla företag har nöjda kunder. För att lyckas behöver kunden vara mer än nöjd, vi måste ligga steget före för att skapa så lite friktion som möjligt mellan kundservicen och kunden.

Tack Barbro för en inspirerande morgon hos oss på Workz!

Föregående
Föregående

Kundnöjdhet viktigast i lågkonjunkturen